اثبات حقانیت اسلام در مناظرههای امام رضا(ع)/دلیل پذیرش ولایتعهدی
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۱۰۳۸۳
خبرگزاری مهر، گروه استانها: حضرت علی بن موسیالرضا(ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام(ص) میباشند و ایشان در سن ۳۵ سالگی عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان شدند؛ حیات هشتمین امام شیعیان مقندارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختیها و رنج بسیاری را بر امام رضا(ع) روا داشتند و سرانجام مأمون عباسی ایشان را در سن ۵۵ سالگی به شهادت رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از القاب مشهور امام هشتم، «عالم آل محمد» است. این لقب نشانگر ظهور علم و دانش حضرت علی بن موسیالرضا(ع) میباشد و همین یک لقب کافی است تا ما را نسبت به جایگاه علمی این امام همام در بین ائمه و بزرگان دینی آگاه کند؛ جلسات مناظره متعددی که امام رضا(ع) با دانشمندان بزرگ عصر خویش بهویژه علمای ادیان مختلف انجام دادند و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد گواهی بر این لقب است.
از حضرت امام کاظم(ع) روایت کردهاند که به فرزندان خویش میفرمود: «این برادرتان علی بن موسی، عالم آل محمد(ص) است. مسائل دینی را از او بپرسید و آنچه به شما میگوید نگه دارید، زیرا بارها از پدرم جعفر بن محمد(ع) شنیدم که میفرمود: دانشمند آل محمد در صلب توست، ای کاش من او را میدیدم. او با حضرت علی(ع) هم نام است».
از اموری که مورخان دربارهاش اتفاق نظر دارند و با مراجعه به منابع معتبر و مستند روشن میشود مقام علمی و پرتوهای پرفروغ دانش و اندیشه هشتمین امام میباشد که حتی مأمون خلیفه عباسی بارها و در فرصتهای گوناگون به این واقعیت اعتراف کرده و گفته است: «حضرت امام رضا(ع) دانشمندترین و عابدترین مردم روی زمین است». وی همچنین به رجاء بن ضحاک گفته بود: «او (علی بن موسی الرضا) بهترین و عالمترین انسانهاست».
مبارزه دائمی خستگیناپذیر
مقام معظم رهبری در مورد امام رضا(ع) در بیاناتی میفرمایند: «او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم؛ زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علیبنموسیالرضا (ع) به ما عبارت است از مبارزه دائمی خستگیناپذیر».
ایشان ادامه میدهند که «امام رضا(ع) با شیوه تقیه آمیز و شگفت آوری جان خود را که محور و روح جمعیت شیعیان بود حفظ کردند و در دوران قدرت مقتدرترین خلفای بنی عباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم مبارزات عمیق امامت را ادامه دادند. تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده ساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج ساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند؛ اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه دراز مدت اهلبیت(ع) را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است».
امام رضا(ع) از نظر علمی اثرگذار بودند
یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امام رضا(ع) در ابعاد مختلف برای جامعه امروز الگو و سرمشق هستند و از نظر علمی بهقدری بروز و ظهور داشتند که عالم آل محمد(ص) لقب گرفتند.
حجتالاسلام محمود رجبی ادامه داد: امام رضا(ع) از نظر علمی اثرگذار بودند و در حل مشکلات و دفع شبهاتی که متوجه آیین اسلام میشد تلاش زیادی داشته و توجه همگان را جلب کرده بودند، چون با سلاح علم به جنگ تفکرات انحرافی رفتند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: امام رضا(ع) با پیروان مکتبهای الحادی و سران مکتبهای الهی غیر اسلامی و فرقههای اسلامی غیر از مکتب اهل بیت(ع) مناظرات متعددی داشتند تا آنها را به بطلان دیدگاههایشان آگاه کرده و به سوی مکتب وحیانی و اسلام ناب محمدی هدایت کنند.
وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) شاگردان زیادی تربیتکرده و شبکه گسترده نشر معارف غنی اسلام را ایجاد کرده بودند، تصریح کرد: جایگاه ایشان بهقدری تثبیتشده بود که حاکمان وقت تلاش میکردند که اظهار ارادت به امام را داشته باشند تا مورد نفرت مردم قرار نگیرند.
امام رضا(ع) ولایتعهدی را پذیرفتند تا در روشنگری مردم اختیارات بیشتری داشته باشند
حجتالاسلام رجبی گفت: بنی عباس سعی میکردند چهره علمی امام رضا(ع) را خراب کنند و تلاش میکردند با تشکیل جلسات علمی و دعوت از پیروان ادیان و مکاتب و حتی دهریون که اعتقادی به چیزی ندارند، مقام علمی امام رضا(ع) را زیر سؤال ببرد.
وی با بیان اینکه مأمون بارها در کاخ خود مجلس مناظره برپا ساخت و دانشمندان برجسته مذاهب مختلف را گردآورد و به بحث واداشت، افزود: امام رضا(ع) در تمامی این جلسات به روشنی و با قاطعیت بر همه حاضران غلبه مییافتند و با هر کدام با برهانهای خودشان بحث میکردند و با استدلال، حقانیت و واقعیت عقاید و معارف اسلامی را بازگو میفرمودند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به پیشنهاد ولایتعهدی به امام رضا(ع)، بیان کرد: امام رضا(ع) برای مصلحت دین و جامعه، ولایتعهدی را پذیرفتند تا بتوانند در روشنگری مردم نسبت به دستگاه جور با اختیارات بیشتری وارد عمل شوند.
کد خبر 4758146منبع: مهر
کلیدواژه: محمود رجبی شهادت امام رضا ع استاد حوزه علمیه قم اربعین 98 اربعین حسینی بوشهر ایلام بارش باران مرز مهران سانحه تصادف گرگان قزوین خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان شهرکرد مشهد یاسوج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۱۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/